Jurnal - Cristian BEDIVAN

 


Cristian Bedivan
desen

Katia Nanu
eseu
 

Titlurile lucrărilor aparțin autorului


*******
JURNALUL unui artist iubit de …
 
L-am văzut pe Cristian Bedivan discutând cu un trunchi de lemn de nuc și convingându-l să se transforme într-un OM care întruchipează, prin ceea ce face, semnul mișcării.
Este clar. Lemnul îl iubește.
Am văzut imaginări ale unor «oameni cărți» din argilă  cu file din hârtie tipografică muncită.
Este clar. Și argila îl iubește. 
Am văzut pietre îmblânzite de Cristian Bedivan. 
Este clar. Piatra îl iubește.
Am văzut cum mulajul se transformă, prin turnare în bronz, în forme insolite.
Este clar. Bronzul îl iubește.
Am văzut cum literele de plumb de la vechile tipografii se pot transforma în forme arhaice cititoare și făuritoare de semne.
Este clar. Plumbul tipografic și SEMNELE îl iubesc.
Am văzut cum poate face o ilustrație de carte cu poezii pentru copii. 
Este clar. Copiii și poezia îl iubesc.
Scrisul îl iubește.
De la scris ajungem la Jurnal. 
În JURNAL, creionul și grafica îl iubesc.
De data asta, în această expoziție, el este iubit nu de piatră, lemn, hârtie, plumb, bronz, ci de CREION.
În creion sunt făcute toate aceste 48 de pagini de jurnal.
Despre sensul jurnalului în creion a explicat Cristian Bedivan, dezvăluindu-ne  care este motivația.
Alăturarea textelor aparține ideii de expoziție neconvențională în sensul prezentării unui artist care nu se sfiește să-și completeze creația cu gândurile altcuiva care, prin scris, reinterpretează mesajul său.
Este clar, artistul Cristian Bedivan este iubit.
 
Dr.Dan Basarab Nanu
Manager Muzeul de Artă Vizuală Galați

 

*******

 

     Născut  în Bucureşti, în 1951.

     Absolvent al Institutului de Arte Frumoase "Nicolae Grigorescu", în 1974
    În 1975 este muzeograf - restaurator la Muzeul din Slobozia şi din Călăraşi  și urmează cursurile de restaurare pregătindu - se ca restaurator lemn, metal, ceramică.
     Membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România din anul 1980
    Din 1969 şi până în prezent, a participat la numeroase expoziţii de sculptură şi grafică organizate de Consiliul Local, de Ministerul Culturii, de Uniunea Artiştilor Plastici, şi de galerii particulare.
    Din  anul  2000 este expert restaurator carte veche la Biblioteca Naţională a României.
   Simpozioane de sculptură în România (1976-2013): Măgura/Buzău, Sălişte/Sibiu, Arcuş, Hobiţa, Costineşti, Târgovişte, Galaţi, Râmnicu-Vâlcea, Tulcea, Oarba de Mureş, Bacău, Piteşti, Baia Mare, Bogaţi, Roşiorii de Vede, Bistriţa, Bucureşti, Plopeni, Dervent
     Lucrări de artă monumentală: Orșova, Constanța, Târgoviște, Tulcea, București, Bogați, Plopeni, Pitești
     Expoziţii de grup în străinătate: Elveţia, Suedia, Finlanda, Spania, Olanda, Anglia, Iugoslavia, Rusia, Bulgaria, Italia.
     Expoziţii personale:
1978 - Hanul cu Tei, Bucureşti.
1985 - Căminul Artei Bucureşti.
1986 - Roma, Italia.  
2004 - Muzeul de Artă Vizuală, Galați.
2005 - Galeria de artă Aliantz-Țiriac, București.
2005 - Muzeul de Artă Contemporană Constanța.
2005 - Galeria Simeza, București.
2006 - Grand Palais, Paris, Franța.
2007 - Muzeul de Artă Ploiești.
2009 - Muzeul de Artă Vizuală Galați.
2013 - BOOK  PROIECT  INTERNATIONAL, Marseille, Franța.
     Premii:
1973 - Laureat al Concursului național de artă pentru studenți.
1974 - Premiul revistei "Amfiteatru “.
1986 - Premiul I al Simpozionului de la Târgoviște.
1990 - Medalia de aur –Ravenna, Italia.
2000 - Medalia de argint  - Simpozionul de la Râmnicu -Vâlcea.
2002 - Premiul Uniunii Artiștilor Plastici pentru sculptură ambientală.
2005 - Nominalizare Secțiunea Arte Plastice - Radio România Cultural.
2005 - Nominalizare Secțiunea Arte Plastice - Revista de cultură “Cuvântul”.
2006 - Medalia de Argint pentru Sculptură - "ART EN CAPITAL“ la - 217 - a ediție a Salonului, Societatea Artiștilor Francezi, Grand Palais, Paris, Franța.
2006 - Premiul Uniunii Artiștilor Plastici din România pentru sculptură ambientală.
2010 - Premiul Uniunii Artiștilor Plastici din România pentru sculptură.
 
    Lucrările sale pot fi întâlnite în colecții și muzee precum Muzeul de Artă Tulcea, Muzeul Armatei București, Muzeul de Artă Vizuală Galați, Muzeul de Artă Râmnicu-Vâlcea, Centro Dantesco dei Frati Minori Conventuali, Ravenna, Italia.
     Lucrări în colecții private: România, Filipine, Anglia, Austria, Germania, Franța, Italia, Danemarca, Canada, Mongolia, Australia.
 
    Jurnalul este forma narcisistă a cuvântului scris - reportaj al sinelui despre sine.
   Jurnalul despre care eu doresc să vorbesc, este un jurnal al unor semne grafice pe care Narcis se vede nevoit să le zărească în oglindirea vitrinelor și îngrozit și grăbit, descoperă revolta imaginii în fața realității. 
   De 28 de ani, cu pauze destule, încerc o formă de jurnal pe care mi l-am botezat "”desenul zilei". Semne inegale, purtate de colo colo, ce respectă traseul normal a ceea ce se numește carnet, bloc-notes, schițier. Notițele, schițele sunt luate la fața locului pentru că doar astfel simțurile trăiesc din plin acțiunea. Mi-am făcut din mână reporter sentimental. 
    Cadrul hârtiei delimitează, așa cum o acțiune este delimitată de timp. Emoțiile și tot cortegiul lor impalpabil, dar și bloc-notes-ul, fac excepție. Din această zona apar: zâmbetul, grimasa, gestul imperceptibil, lacrimile, o idee desenată într-un colț de hârtie, ori scrisul mărunt dintre rândurile pe care le cerți pentru ceea ce-ți comunică.
     Acesta ar fi tâlcul desenelor mele.
   Nu sunt neapărat imagini simbol, imagini care reflectă realitatea, ori compoziții savante. M-am folosit de simboluri, m-am folosit de limbajul compoziției, dar mi-am dorit ca ele să fie o reprezentare a subconștientului. Desenul coboară cu o treaptă simbolistica cuvântului, în căutare de trup. Alteori oscilează între hieroglifă și ideogramă, fiind apreciate în dublul rol, de simbol al cuvântului și de simbol caligrafic. Se pare că nu e destul să vrei să comunici ceva. Unealta, unghiul și direcția din care privești dau greutate creației. In centrul vizual balzacian, dar și al poveștilor cu Nastratin, stă de multe ori același om.
    Tragedia și comedia, hohotele de râs și de plâns, se combină, se rostogolesc, și de cele mai multe ori capătă două fețe fără de barieră. Și atunci avem parte de râsu'-plânsu', de haz-de-necaz, de tragi-comedie. Acest tip de creație mi s-a părut că îmi permite să mă folosesc în libertate de libertate. Libertate pe care satira ori fabula mi-ar fi transformat-o într-o continuă suferință. 
     Narcis, mai mult ca oricare, vede creația lui Dumnezeu. Indiferent de ceea ce se reflectă din afară, pe retina lui încape doar imaginea desăvârșită.
 
Cristian Bedivan
 
*******

 

Katia Nanu
 
Născută în 1954
Profesor, jurnalist şi scriitor, este membră a Uniunii Scriitorilor din România şi a Uniunii Ziariştilor Profesionişti.
A publicat din 1984 şi până în prezent, 20 de volume de poezie, proză, dramaturgie şi publicistică.
 
Cărți publicate:
De demult cu elefanţii (poezie), Editura ”Ion Creangă”, București, 1984
Piersici cu aripi (poezie), Editura ”Ion Creangă”, București,1987
Pe urmele razei de soare (poezie), Editura ”Ion Creangă”, București, 1988
Cercul poveştilor (proza), Editura ”Ion Creangă”, București,1990
Nevoia de colivie (eseuri), Editura ”Alma”, Galaţi, 1995
La verite sur les crocodiles (poezie), Editura ”Alma”, Galaţi, 1997
Suflet de rezervă (roman), Editura ”Naţional”, Bucureşti,1999
De cealaltă parte a fericirii (publicistică), Editura ”Alma”, Galați, 1999
De demult cu elefanţii (poezie, reeditare), Editura ”Alma”, Galaţi, 2001
Cineva albastru (roman), Editura ”Alma”, Galaţi, 2002
Prietenii  (versuri), Editura ”Naţional”, Bucureşti, 2004
Pufu1 - Te învăţ cum să vorbeşti (poezie), Editura ”Naţional”, Bucureşti, 2005
Pufu 2 - Fructele sunt tare bune, Editura ”Naţional”, Bucureşti, 2005
Pufu 3 - Jocul de-a numărătoarea, Editura ”Naţional”, Bucureşti, 2005 
Exerciţiu de monotonie (proză scurtă), Editura ”Almaprint”, Galaţi, 2006
Paso doble  (roman), Editura ”Senior”, Călărași, 2007
Ușor cu democrația pe scări (publicistică), Editura ”AlmaPrint”, Galați, 2008
Puzzle cu Vasile (roman), Editura ”Axis Libri”, Galați, 2011
Registrul de gardă (roman), Editura „Național”, București, 2012
Ochiul de sticlă (teatru), Editura “Axis Libri”, Galați, 2013
 

 

Vă invităm să descărcați catalogul, în format PDF, de aici.

 

Imagini surprinse la transportul lucrărilor și montarea expoziției

 
 
 
Muzeul de Artă Vizuală Galați