Salonul 2006 Paris

 

 Afisul Salonului Afisul muzeului
 Repere cronologice


     Ludovic al XIV-lea, regele Frantei de comun acord cu principalul sau colaborator, Colbert initiaza  in 1663 notiunea de
La 23 aprilie 1667 are loc prima manifestare expozitionala,este prima expozitie de arta din Franta deschisa publicului.
intre 1668 si 1681 expozitia se desfasoara o data la doi ani in Palatul Regal din Paris.
Din 1725 expozitia are ca loc de desfasurare  “Le Salon de la Cour Carree de Louvre”, de aici denumirea de “LE SALON “.
Primele cronici ale Salonului sunt scrise de Diderot in 1759.

 


 Pana la mijlocul secolului al XIX-lea Salonul din Curtea Patrata a Luvrului va cunoaste expunerile si diversele socuri de receptare a actului artistic semnate Jacques Louis David,Jean Louis Andre Theodore Gericault,Ferdinand Victor Eugene Delacroix, Gustave Courbet,etc.
Altfel spus, este vorba de manifestul neoclasicismului  (David-Le Serment des Horaces 1785),romantismului (Delacroix-Scenes des Massacres de Scio,1824),realismului (Courbet-  Un Enterrement a Ornans,1849).
Din 1831 Salonul devine annual.
In 1881 se constituie Societatea Artistilor Francezi sub presedentia lui Jules Ferry.
Aceasta societate  devine emblema de organizare a Salonului cu toate divergentele aparute intre diverse grupari artistice.
Salonul isi continua existenta.
In 1899 apare prima lucrare a dadaismului semnata de Francis Picabia.
In data de 1 mai 1900 se inaugureaza sub patronajul presedintelui Republicii Franceze ,Emile Loubet(1838-1929), Le Grand Palais des Champes Elisse care va adaposti Salonul pana in 1994 cand au fost necesare inceperea unor lucrari de restaurare ale ansamblului architectonic, emblema a stilului Art Nouveau.
In 2006 Salonul s-a intors la el acasa in Marele Palat .
Din anul 2000 presedinte al prestigioasei Societati a Artistilor Francezi este ales pictorul Christian Billet.Christian Billet
In anul 2005 Societatea hotareste ca tara unic invitata pentru Salonul 2006 sa fie Romania
In iunie 2005 prin eforturile conjugate ale Ambasadei Romaniei la Paris si Ministerului Culturii si Cultelor din Romania,Billet ajunge la Bucuresti pentru discutii privind prezenta plasticii romanesti la Salonul 2006-Paris, cu ocazia redeschiderii marelui Palat,a anului francofoniei,si a apropiatei integrari a Romaniei in Comunitatea Europeana.
De aici incepe aventura.
 
Contextul “aventurii”

Christian Billet spunea in “Actualite du Salon et de la Societe des Artistes Francais  -2006”, ca Salonul si Societatea Artistilor Francezi au poate cea mai lunga traditie artistica din Europa moderna.
Noi, in ceea ce priveste arta contemporana,prin Muzeul de Arta Vizuala insemnam probabil acelasi lucru pentru Romania
Muzeul de Arta Vizuala din Galati ,primul Muzeu de Arta Contemporana din Romania a fost oaza de respiratie a plasticii, a plasticii “neoficiale” intr-o perioada cand aceasta era aproape de neconceput, perioada comunista.
Din 1967  pana acum si speram inca multi ani  si multe generatii de acum incolo, orasul Galati de pe malul Dunarii pe drept cuvant s-a identificat si se va identifica cu notiunea de capitala a artei contemporane romanesti.
Muzeul de Arta Vizuala Galati este singura unitate de memorie culturala care are ca obiect conservarea si reprezentarea artei  plastice moderne si contemporane din Romania in evolutia sa, cu accent pe perioada actuala.
Patrimoniul de baza il constituie pictura,sculptura,grafica si artele decorative,avand ca moment al creatiei ,perioada 1967-2006.  Fenomenul plastic romanesc de la sfarsitul secolului al XIX-lea si din Perioada interbelica este si ea semnificativ reprezentaa in muzeu, fapt ce permite institutiei de cultura un demers integrat in ecuatia devenirii artistice romanesti.   
Din anul 1990,muzeul si-a adoptat actualul nume:  de Arta Vizuala, in ideea ca prin programele sale  sa vina spre public cu extinderea gamei de cercetare,documentare si prezentare dincolo de ramurile traditionale ale artelor , dincolo de traditionalul muzeu, ca depozit spre vizitare.
Muzeul nu inseamna numai muzeu in sens clasic ci si aceea legatura intre institutie si creatia vie .
Muzeul de Arta Vizuala  Galati inseamna pe langa patrimoniul incontestabil aceea  deschidere unica catre VIZUAL in acceptia sa cea mai larga-atelierul tanarului plastician,spatiu de creatie pentru zona experimentalului in comunicarea prin arta, performance, interferenta artelor, vizualul miscarii  coregrafice, vizualul experimentului ambiental, vizualul freneziei muzicale,fara a mai pune in discutie vizualul efervescentei taberelor ,simpozioanelor de creatie.
Prin toate acestea Muzeul isi asigura unicitatea in peisajul institutional de profil din Romania.
Semnul nostru este ARTA CA VIATA ,prin interferenta artelor.
Am conceput proiecte pentru ca arta romaneasca safie mai bine cunoscuta in spatiul european:
     -in 1997 eram,impreuna cu alte institutii de cultura din orasul nostru,
      co-organizatori ai “Zilelor culturale  ale Galatiului” la  Centrului Cultural  al Romaniei  din Paris.
     -in 2002 am reeditat si la Ambasada Romaniei din Paris acest tip  de manifestari sub semnul “interferenta       artelor”.
     -in1998 Muzeul de Arta Vizuala din Galati participa la Festivalul International al Dunarii de la Ulm, Germania si in 2001 Institutul Roman de Cercetari si Studii Umanistice din Venetia,Italia primea o expozitie organizata de muzeul nostru.
     -2003 si 2004- Istanbul,Turcia.
     -2004-Institutul Cultural al Romaniei Budapesta,Ungaria.
     -2005-Institutul Cultural al Romaniei Viena,Austria.
     -2oo6-Primul targ balcanic de arta de la Salonic,Grecia.

 Probabil ca acest palmares a facut ca Muzeul sa primeasca din partea Ministerului Culturii si Cultelor la initiativa lui Virgil stefan Nitulescu si agrementul Presedintelui Societatii Artistilor Francezi,Christian Billet dreptul de curatoriat pentru organizarea prezentei Romaniei la Paris in cadrul Salonului 2006,a 217-a editie a prestigiasei manifestari.
Titlul expozitiei : ”Art en capital “ poate si cred ca este un simbol, poate deveni un simbol ! Evident nu prin traducerea exacta literara ci prin asocierea cu notiunea in limba romana de capital,capitala,valoare.
Simbolul integrarii !
 Oricare dintre capitalele europene vizitate de lucrari de arta, de oameni de arta se transforma in capitale ale artei, se inobileaza prin arta. Faptul ca acest lucru se petrece la Paris in capitala capitalelor artistice ale lumii este semnul prin care arta cucereste Europa .    .
Selectia din muzeu si ateliere propusa de noi, prin ANGHEL (Gheorghe Anghel-pictura),BEDIVAN (Cristian Paul Bedivan-sculptura), CELA (Cela Neamtu-tapiserie) ,GHERASIM (Marin Gherasim-pictura), acopera acel spatiu al interferentei artelor in maniere semnificative pentru fenomenul plastic romanesc contemporan.
Nu se putea realiza acest lucru fara sustinerea si recunoasterea Ministerului Culturii si Cultelor din Romania ,a Ambasadei Romaniei la Paris,a Societatii Artistilor Francezi sub presedentia lui Christian Billet ,  a consilierului Ministrului Culturii si Cultelor  din Romania,Virgil stefan Nitulescu-nu in cele din urma fara sustinerea Consiliului Judetului Galati.

REZULTATE

Decernarea diplomeiMuzeul de arta Vizuala Galati a primit la Paris Medalia de Onoare a Societatii Artistilor Francezi cu ocazia celei de a 217-a a salonului Artistilor Francezi din noembrie 2006.
Gheorghe Anghel a primit premiul Institutului Francez.
Cela Neamtu a fost distinsa cu Medalia de Aur a Salonului ,iar Marin Gherasim si Cristian Bedivan au primit Medalia de Argint a Salonului.
Muzeul a mai primit si un premiu pentru recunoasterea meritelor privind reprezentarea Romaniei in context international din partea domnului Sabin Pop Ambasadorul Romaniei la Paris.

Profesionalismul echipei a dat roade

 

 

Diploma din partea Societatii Artistilor Francezi

Diploma oferita de Ambasada Romaniei la Paris

 

Medalia

Medalia de onoare

 
 
Muzeul de Artă Vizuală Galați